• 20.01.2023

    Przebranżowienie. Czy i kiedy warto się zdecydować na ten krok?

    Wypalenie zawodowe, niskie zarobki, rutyna oraz przeświadczenie, że to co robimy jest mało atrakcyjne i niedostosowane do naszych predyspozycji – to najczęstsze powody, skłaniające nas do zmiany wykonywanej profesji. Kiedy jeszcze powinniśmy zmienić zawód? Inną przyczyną, skłaniaj...

    Wypalenie zawodowe, niskie zarobki, rutyna oraz przeświadczenie, że to co robimy jest mało atrakcyjne i niedostosowane do naszych predyspozycji – to najczęstsze powody, skłaniające nas do zmiany wykonywanej profesji. Kiedy jeszcze powinniśmy zmienić zawód? 

    Inną przyczyną, skłaniającą nas do podjęcia tej niełatwej decyzji są m.in. trudności w znalezieniu pracy w zawodzie, które mogą wynikać z szybkiego rozwój technologii, w konsekwencji czego popyt na niektóre stanowiska pracy spada. Z tej też przyczyny za jakiś czas, konieczność zmiany zawodu może stać się normą, a najbardziej skorzystają na tym osoby posiadające umiejętność szybkiego przystosowywania się do nowych warunków zatrudnienia.


    Zmiana zawodu to poważne przedsięwzięcie, które budzi pewien niepokój, zwłaszcza wśród osób, które wiele lat pracowały w jednej branży. Czasem jednak warto zdecydować się na ten krok. Kwestię tę należy jednak dobrze przemyśleć, aby podejmowane działania nie były pochopne.


    Kiedy warto zmienić zawód?


    Zanim zaczniesz się zastanawiać jak się przebranżowić, powinieneś przemyśleć czy w Twojej sytuacji zmiana pracy w ogóle jest konieczna. W podjęciu tej decyzji może nam pomóc wyobrażenie miejsca, w jakim moglibyśmy się teraz znaleźć, gdybyśmy zmienili branżę już wcześniej. Dlatego też nie warto jej odwlekać zbyt długo, bo zawodową przyszłość zawsze można zmienić i wcale nie musi to być aż tak trudne, jak by się nam mogło wydawać. O tym, że nadszedł czas na zmianę branży, świadczy kilka symptomów:

    • uczucie ciągłego znużenia i wyczerpania fizycznego i psychicznego, tzw. wypalenie zawodowe,

    • świadomość, że praca, którą wykonujemy, jest tylko chwilowym zajęciem, z którym nie wiążemy przyszłości,

    • niesatysfakcjonujące zarobki,

    • rozczarowanie – praca nie spełnia naszych oczekiwań, wydaje się nam nieatrakcyjna i mało znacząca,

    • przekonanie, że wykonywane zajęcie nie daje nam możliwości rozwoju.


    Od czego zacząć?


    Kiedy już wiemy, że nadszedł czas, aby zmienić branżę, w której do tej pory pracowaliśmy, warto zastanowić się w jakim kierunku chcemy się dalej rozwijać.

    Zanim jednak zdecydujemy się na jakiekolwiek zmiany, warto przeanalizować rynek pracy i sprawdzić jakie zawody cieszą się największym zainteresowaniem oraz zastanowić się, co nas interesuje i dlaczego chcemy się przebranżowić. Następnie powinniśmy dokładnie przyjrzeć się swojej wiedzy i umiejętnościom. Wiele osób decyduje się na zmianę zawodu z powodów finansowych. Wizja wyższych zarobków jest niewątpliwie bardzo kusząca, w rzeczywistości jednak nie powinniśmy kierować się wyłącznie pieniędzmi. Ważne są też indywidualne predyspozycje i zainteresowania, gdyż może się okazać, że np. ciągła praca przed komputerem nie będzie zachęcająca dla osoby, która nie lubi pozycji siedzącej. Ktoś taki nie powinien wówczas myśleć poważnie o przebranżowieniu się np.: na programistę, gdyż nawet wysokie zarobki mogą nie zrekompensować mu innych niedogodności.


    Jak się przebranżowić?


    Gdy już postawimy sobie nowy cel zawodowy, dobrze jest określić co musimy zrobić, aby go zrealizować. Ze zmianą branży często wiąże się konieczność dokształcenia się, uzyskania nowych uprawnień i zwiększenia swoich kwalifikacji poprzez różnego rodzaju kursy czy szkolenia. Dobrze jest wówczas uczestniczyć w wydarzeniach branżowych, związanych z nowym zawodem i nawiązywać kontakty z ludźmi z danego sektora, które mogą w przyszłości okazać się pomocne. Aby zwiększyć swoje szanse na dobrą pracę, warto również odpowiednio przygotować swoje dokumenty aplikacyjne, czyli CV oraz list motywacyjny. Gdy nie jesteśmy pewni czy nasza decyzja o zmianie zawodu jest słuszna, możemy wziąć pod uwagę udział w praktykach lub stażu, aby „sprawdzić” daną profesję.


    Ze względu na to, że nowa ścieżka kariery może być wyboista, a zwłaszcza na początku, istotna jest też cierpliwość, determinacja w dążeniu do celu i konsekwencja w jego realizacji.


    Wiele osób boi się zmiany branży. Obawy te związane są z ryzykiem niepowodzenia. Wkroczenie na nową ścieżkę zawodową niewątpliwie wymaga pewnej odwagi. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo porażki, warto rozważyć stopniową zmianę swojej sytuacji zawodowej, nie rezygnując od razu z zajmowanego stanowiska. W wolnym czasie, po pracy można się edukować, a w przypadku założenia własnej działalności, powoli ją rozkręcać. Decydując się na otwarcie własnej firmy, dobrze jest zaznajomić się z zasadami rządzącymi w marketingu. Wiedza ta może okazać się cenna, zwłaszcza przy promowaniu swoich usług czy produktów, nawiązywaniu kontaktów z klientami, prowadzeniu strony internetowej i profili w mediach społecznościowych, a więc budowaniu pozycji swojej marki. Otwierając pierwszy raz firmę, warto też, dla bezpieczeństwa, zacząć z niskim wkładem finansowym.


    Zmiana zawodu to często długotrwały i czasochłonny cel, dlatego musimy sobie dać czas na jego realizację. Na pewno pomoże nam w tym stworzony wcześniej plan działania, w którym szczegółowo określimy sobie zadania związane z przedsięwzięciem oraz czas na ich wykonanie.