• 28.11.2023

    Zarządzanie czasem – jak efektywnie planować i organizować swoje obowiązki?

    Zarządzanie czasem stanowi fundament skutecznego życia zawodowego. Każdego dnia stawiamy czoła coraz większej ilości obowiązków, terminów i rozproszeń, które mogą nas przytłoczyć. Właśnie dlatego warto poznać kilka skutecznych sposobów na to, aby efektywnie zorganizować czas i pok...


    Zarządzanie czasem stanowi fundament skutecznego życia zawodowego. Każdego dnia stawiamy czoła coraz większej ilości obowiązków, terminów i rozproszeń, które mogą nas przytłoczyć. Właśnie dlatego warto poznać kilka skutecznych sposobów na to, aby efektywnie zorganizować czas i pokonać prokrastynację!


    Checklista


    Podaj najbardziej podstawowe narzędzie organizacyjne służące do planowania, monitorowania i zarządzania zadaniami. Dzięki spisaniu obowiązków nie tylko nie zapomnisz o swoich zadaniach, ale również oczyścisz umysł i uporządkujesz swoje działanie. Co więcej – wykreślanie kolejnych, wykonanych zadań, daje poczucie progresu zawodowego oraz motywuje do dalszej pracy. Checklista, niezależnie od tego, czy prowadzona w tradycyjnej, papierowej formie, czy w aplikacji, stanowi fundament do skutecznego zarządzania czasem oraz wdrażania kolejnych technik.


    Wyznaczanie priorytetów


    Z checklisty można korzystać źle. Jeżeli wykonujesz w pierwszej kolejności zadania o niskim priorytecie, ponieważ są najłatwiejsze, to może zabraknąć czasu na tematy ważniejsze. Sposobów na wyznaczenie priorytetów jest wiele, natomiast na początek warto zapoznać się z Macierzą Eisenhowera.


    Narzędzie to pomaga w kategoryzacji zadań na podstawie dwóch kryteriów: ważności i pilności. Oto jak działa macierz Eisenhowera:


    • Kwadrant I: ważne i pilne (do zrobienia natychmiast)

    • Kwadrant II: ważne, ale niepilne (do zaplanowania i systematycznego wykonywania)

    • Kwadrant III: nieważne, ale pilne (do delegacji – jeśli to możliwe)

    • Kwadrant IV: nieważne i niepilne (do eliminacji)


    Kluczem do efektywnego zarządzania czasem przy użyciu Macierzy Eisenhowera jest takie rozłożenie obowiązków, by większość czasu zawodowego skupiona była na Kwadracie II. Chodzi o to, aby zadania ważne i niepilne były wykonywane na bieżąco i systematycznie. Należy dołożyć starań, aby zadania te nie stawały się pilne, a przez to przenoszone do Kwadratu I tylko z tego powodu, że zabrakło regularności w ich wykonywaniu. Ten zarezerwowany jest bowiem na sytuacje nagłe, takie jak np. kryzysy lub nieoczekiwane wydarzenia wymagające pilnej interwencji. Ponadto zbyt wiele obowiązków w Kwadracie I prowadzi do ciągłego stresu i szybkiego wypalenia zawodowego.


    Zjedz tę żabę


    Technika „zjedz tę żabę”, sformułowana przez Briana Tracy’ego, jest metaforą podejścia do trudnych i nieprzyjemnych zadań w sposób zdecydowany i natychmiastowy. Idea polega na tym, że jeśli masz przed sobą wyzwanie, które generuje duży stres, to zamiast odkładać je na później, lepiej jest zabrać się za nie od razu. W kontekście zarządzania czasem i efektywności, technika „zjedz tę żabę” ma na celu zachęcić do podejmowania trudnych zadań i eliminowania prokrastynacji.


    Dzięki uporaniu się w pierwszej kolejności z najtrudniejszym zadaniem zyskujemy komfort psychiczny, który pozwala na efektywne zajęcie się pozostałymi obowiązkami. Pokonanie wyzwania już na początku dnia buduje pewność siebie oraz wiarę we własne umiejętności.


    Oczywiście nie zawsze zastosowanie techniki „zjedz tę żabę” jest możliwe. Niekiedy trzeba skupić się chociażby na bardziej pilnych projektach niż ten, który wywołuje największą reakcję stresową. Do wykonywania obowiązków trzeba zawsze podchodzić elastycznie, a najbardziej nieprzyjemne zadania realizować, gdy jest ku temu realna możliwość.


    Time boxing


    Time boxing to technika zarządzania czasem, która polega na przydzielaniu określonych, z góry ustalonych bloków czasu na konkretne zadania lub działania. Głównym celem tej metody jest zwiększenie produktywności, poprawa skupienia oraz bardziej efektywne zarządzanie czasem.


    W jaki sposób działa time boxing?


    1. Określenie celów – rozpoczynamy od zdefiniowania naszych celów na dany dzień lub określony okres. Jakie zadania lub działania chcemy osiągnąć?


    2. Przydzielanie bloków czasu – przydzielamy konkretne okna czasowe na każde zadanie lub działanie. Możesz przeznaczyć 45 minut na skoncentrowaną pracę nad danym projektem lub 30 minut na zarządzanie e-mailem.


    3. Przestrzeganie harmonogramu – podczas każdego bloku czasowego skup się wyłącznie na danym zadaniu. Unikaj rozpraszaczy oraz pracuj nad zadaniem do momentu upłynięcia przewidzianego czasu.


    4. Przerwy – po zakończeniu bloku czasowego, warto zrobić sobie krótką przerwę, aby odpocząć i zregenerować siły. To pomaga uniknąć wypalenia zawodowego oraz utrzymać energię i skupienie przez cały dzień.


    Time boxing to elastyczna technika, którą można zastosować w różnych aspektach życia, w pracy, projektach osobistych i nawet w codziennym planowaniu. Warto zauważyć, że zawiera ona w sobie dwa niezwykle ważne elementy – planowanie (harmonogramy) oraz jednozadaniowość (która poprawia efektywność pracy oraz zwiększa szansę na kończenie rozpoczętych projektów).

    Time boxing pomaga dzięki temu w bardziej świadomym wykorzystywaniu czasu i prowadzi do bardziej uporządkowanego i produktywnego trybu życia.


    Zarządzanie czasem drogą do samodoskonalenia


    To tylko kilka technik, od których warto zacząć, gdy chce się poprawić swoje umiejętności w zakresie zarządzania czasem.

    Nie oznacza to jednak, że to jedyne metody. W zakresie samodoskonalenia warto podejmować ciągły trud nauki, aby poznawać kolejne sposoby, które być może lepiej trafią do naszych indywidualnych potrzeb. Tylko tak można odnaleźć najbardziej efektywne narzędzia, które skutecznie pomogą zwiększać własną produktywność!