• 28.07.2023

    Kim jest pokolenie Z i czego oczekuje na rynku pracy?

    Pracownicy pokolenia Z nazywani cyfrowymi tubylcami (digital natives) to osoby z roczników od 1995 do 2012. W pracy ważne są dla nich wysokie zarobki, rozwój zawodowy, możliwość awansu, elastyczność oraz work-life balance. Przedstawiciele generacji Z są ambitni, wykształceni, otwarci na i...

    Pracownicy pokolenia Z nazywani cyfrowymi tubylcami (digital natives) to osoby z roczników od 1995 do 2012. W pracy ważne są dla nich wysokie zarobki, rozwój zawodowy, możliwość awansu, elastyczność oraz work-life balance. Przedstawiciele generacji Z są ambitni, wykształceni, otwarci na innowacje oraz znają się na technologii cyfrowej – wszystko to sprawia, że mają sprecyzowane oczekiwania wobec rynku pracy.


    Osoby w wieku 18-24 lat urodziły się w epoce Internetu i nowoczesnych technologii – jest to pierwsza grupa, dorastająca w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. To młodzi ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Z raportu ,,Młode Wartości” z 2022 roku, zawierającego wnioski z badania grupy osób z generacji Z, wynika że ponad 50% z nich w przyszłości chce wyjechać z Polski. Motywacją dla nich jest lepsza oferta pracy za granicą. Do pozostania w Polsce zniechęca ich też sytuacja społeczno-polityczna w kraju. Pracodawcy powinni więc rozważyć ich oczekiwania i potrzeby, aby przyciągnąć, a następnie zatrzymać ich w swoich firmach.


    Zetki w pracy – co jest dla nich ważne?


    Przedstawiciele generacji Z mają konkretne oczekiwania wobec rynku pracy. Ważne są dla nich nie tylko kariera, komfort pracy i satysfakcjonujące wynagrodzenie, ale też, jak mówią wyniki raportu, równowaga między życiem zawodowym a rodzinnym, czyli work-life balance. Cyfrowi tubylcy chcą mieć czas na odpoczynek i realizację swoich pasji. Dla 70% badanych kobiet i 60% mężczyzn ważniejsza od pracy jest rodzina i czas spędzony poza pracą.


    Dla cyfrowych tubylców ważne jest, aby praca była zgodna z ich zainteresowanymi, lubią też w niej rozwijać swoje kompetencje. Dla pokolenia digital natives istotne są też benefity w pracy, które pomagają im spełniać się w życiu prywatnym. Młodzi zwracają również uwagę na to, czy firma, do której aplikują, wspiera nowe talenty, wyrównuje szanse na rynku pracy oraz gwarantuje elastyczność zatrudniania. Pracownicy pokolenia Z wolą rozliczać się z efektu niż z godzin spędzonych w pracy przed komputerem. Dla przedstawicieli generacji Z bardzo ważna jest także równość płci, jeśli chodzi m.in. o zarobki oraz szanse na awans zawodowy.


    Pokolenie sieci


    Z raportu ,,Młode Wartości” wynika, że 70% badanych osób dobrze porusza się w sferze nowych technologii. Zetki lubią poznawać nowinki cyfrowe i je testować. Normą jest dla nich przechowywanie i udostępnianie plików w chmurze, korzystanie z komunikatorów, mediów społecznościowych, bankowości elektronicznej, płatności telefonem czy zabezpieczeń biometrycznych wykorzystujących wizerunek twarzy, zapis linii papilarnych palców, czy obraz tęczówki. Z raportu wynika, że około 60% ankietowanych przedstawicieli generacji Z uważa, że w przyszłości będzie mieć wpływ na rozwój i kształtowanie technologii.