• 28.12.2020

    Czy wygląd ma znaczenie? Jak się przygotować do zdjęcia biznesowego?

    Kiedy podejmujesz decyzję o zmianie pracy, zaczynasz poszukiwania odpowiednich ofert. Kiedy już jakaś wpadnie Ci w oko - sprawdzasz, co o danej firmie znajdziesz w Internecie. Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, że pracodawcy robią to samo w stosunku do kandydatów? No właśnie. Żyjemy pomi...
    Kiedy podejmujesz decyzję o zmianie pracy, zaczynasz poszukiwania odpowiednich ofert. Kiedy już jakaś wpadnie Ci w oko - sprawdzasz, co o danej firmie znajdziesz w Internecie. Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, że pracodawcy robią to samo w stosunku do kandydatów? No właśnie. Żyjemy pomiędzy światem realnym, a wirtualnym, w którym prowadzimy swoje media społecznościowe. Czy zwróciłeś kiedyś uwagę na to, czego może się o Tobie dowiedzieć pracodawca, kiedy wpisze w wyszukiwarkę Twoje nazwisko?

    Mówi się, że w sieci nic nie ginie. Jest w tym wiele prawdy, dlatego warto zadbać o to, co udostępniamy w sobie w mediach społecznościowych. W wielu przypadkach pierwszym, co można w nich znaleźć jest zdjęcie. Zwykle jest tak, że inne zdjęcie znajduje się na wizytówce czy w serwisie rekrutacyjnym, a inne w CV. Aby zachować pewną spójność wizerunkową, należy w bardziej przemyślany sposób zamieszczać zdjęcia czy informacje o sobie. To one mogą mieć wpływ na to, czy Twoja kariera się rozwinie, czy też będzie tkwić w jednym punkcie. 

    Zdjęcie


    Zdjęcie biznesowe rządzi się swoimi prawami. Oprócz czysto technicznych kwestii, takich jak jego jakość czy rozmiar, trzeba także zwrócić uwagę na tak prozaiczne rzeczy, jak ubiór, makijaż i dodatki. Jeśli aplikujesz na wysokie stanowisko lub chcesz podjąć pracę w miejscu, w którym obowiązuje formalny dress code, zdecydowanie powinieneś zwrócić uwagę na to, co masz na sobie na zdjęciu.

    Zdecydowanie lepiej wybrać zestaw w klasycznym lub stonowanym odcieniu, bazujący na koszuli oraz dobrze skrojonej marynarki. Nie bez znaczenia jest także fryzura. Warto tu postawić na klasyczne upięcie lub pozostawić włosy rozpuszczone, ale elegancko ułożone. Paniom zaleca się, by nie zapominały o dodatkach i makijażu. Lepiej odpuścić sobie bardzo widoczną biżuterię, odwracającą uwagę od twarzy. W kwestii makijażu z kolei lepiej unikać jaskrawych kolorów na ustach czy oczach. Dobrze dobrany odcień podkładu oraz delikatnie wymodelowane kontury będą wyglądać naturalnie i nie stworzą niepożądanego efektu maski. 


    Gdzie wykorzystać zdjęcie biznesowe?


    Jeśli chcesz stworzyć w Internecie odpowiedni wizerunek, powinieneś dostosować do go kanału, z którego korzystasz. Umieszczając zdjęcie w sieci zawsze zostawiaj pod nim opis zawierając np. Twoje nazwisko, nazwę użytkownika lub dodatkową treść. Nie zapomnij aktualizować swoich profili, bo dzięki temu potencjalni pracodawcy zauważą, że działasz i jesteś ambitny. Bez względu na to, czy udostępniasz osiągnięcia zawodowe, czy też dokonania sportowe lub dokumentujesz podróże - staraj się utrzymać treści w jednym tonie. I najważniejsze - zdjęcie biznesowe do obowiązkowy element każdego CV. 

    Wideokonferencja czyli koszula + dres


    Wizerunek w sieci to nie tylko zdjęcia w profilach społecznościowych, portalach rekrutacyjnych czy blogach. To także prezencja podczas zdalnych rozmów kwalifikacyjnych czy wideokonferencji. Mimo dystansu, spotkania przed kamerą należy traktować tak samo, jak te odbywające się twarzą w twarz. Dlatego też na czas każdego wirtualnego spotkania warto zachować taki sam profesjonalizm. Mimo domowych warunków, powinieneś pamiętać o stroju, fryzurze i dodatkach. Nie zapominaj o uporządkowaniu miejsca, przy którym zasiądziesz. Dzięki temu skupisz uwagę na rozmowie i sprawisz zdecydowanie bardziej profesjonalne wrażenie. Sprawdź, czy w tle nie znajdują się przedmioty, które mogą rozproszyć rozmówcę. Ostatnim, na co warto zwrócić uwagę jest oświetlenie - naturalne bądź sztuczne, ale wystarczająco mocne. 

    Tak, jak w realnym życiu, tak i w sieci, pierwsze wrażenie ma naprawdę dużą moc. Jeśli chcesz utrzymać profesjonalny wizerunek, powinieneś zadbać o ujednolicenie wszystkich mediów społecznościowych. Pracodawcy są takimi samymi użytkownikami Internetu, jak i Ty. Oni też sprawdzają, jakie informacje o kandydacie znajdują się w sieci. Aby zapobiec sytuacji, w której kreujesz się na profesjonalistę podczas gdy w prywatnych profilach zamieszczasz mniej "poważne" treści, powinieneś zadbać o dostępność pewnych informacji lub po prostu je usunąć.